Bouwstenen

Om kunsteducatie een stevige plek in het onderwijs te geven reiken we leerkrachten bouwstenen aan om creatief vermogen vakoverstijgend in te zetten. Op deze pagina lees je meer over de ontwikkelde tools binnen Creatief Vermogen Utrecht.

    💎 DOT Spel

    Zodra een culturele instelling een creatief partnerschap aangaat met een school, is het DOT Spel een tool om een teambreed-gedragen visie te ontwikkelen op kunst- en cultuur in de school.

    Het DOT Spel werd ontwikkeld door het netwerk Creatief Vermogen Utrecht in samenwerking met KOPA. Lees hier meer over het DOT Spel.

    💎 De Diamant: wat verstaan we onder creatief vermogen?

    Wat verstaan we nu eigenlijk onder creatief vermogen? Als houvast binnen de creatief partnerschappen werken we met de theorie van De Diamant.

    In De Diamant hebben we negen competentiegebieden geformuleerd en visueel gemaakt. De stralen van de diamant staan voor Verbeeldingskracht tonen, Zelfsturing, Creatief doen, Omgevingsgerichtheid, Ambachtelijkheid tonen, Reflecteren op wat je doet, Creatief denken, Creatief proces doorgronden en samenwerken. Je leest hier meer over de competentiegebieden en de theorie van De Diamant.

    💎 De Diamantslijper: creatief vermogen stimuleren in de klas

    De Diamantslijper is een doos met kaartensets waarmee in elke klas gewerkt kan worden aan creatief vermogen, ongeacht de lesstof of het thema.  Aan de hand van de negen stralen van De Diamant richt De Diamantslijper zich op het leerproces. Het kind krijgt zo inzicht in zijn eigen creatief gedrag.

    De diamantslijper laat de opdrachten en werkvormen open. De leerkracht kan deze zelf ontwerpen of samen met de culturele partner ontwikkelen. Scholen bepalen zelf hoe zij creatief vermogen bij hun leerlingen willen ontwikkelen: integraal bij alle vakken, gekoppeld aan thema’s of specifiek voor de kunstvakken. Ook de leerkracht wordt uitgenodigd om zijn eigen creatief vermogen in te zetten door opdrachten of werkvormen te ontwikkelen en creatief vermogend te coachen.

    De Diamantslijper werd ontwikkeld door het netwerk Creatief Vermogen Utrecht onder leiding van Salomé Nobel.

    Meer informatie:
    Hoe werkt de Diamanslijper 
    Waaruit bestaat de Diamantslijper

    Kaartspel De Diamantslijper

    Illustraties: Phi-Yen Phan en Jaël Buys

     

    💎 De Verkenners van Creatief Vermogen

    Creatief vermogen kun je ontwikkelen. Maar hoe zien de verschillende ontwikkelingstappen er uit tijdens de basisschool? En hoe kan de leerkracht deze ontwikkeling, die voor ieder kind uniek is, herkennen en stimuleren?

    Om dit in kaart te brengen is Maarten Overdijk, onderwijskundige en beeldhouwer,  bij leerkrachten uit het netwerk Creatief vermogen Utrecht te rade gegaan. Hij verbindt de praktijk van deze pioniers aan theorie over creatieve ontwikkeling en reikt zo een aantal overwegingen en handvatten aan over de stappen in het ontwikkeling van Creatief vermogen.

    Lees hier het Essay

     

     

    💎 Creatief Proces

    Het creatief proces  is een fasemodel van hoe een maakproces eruit kan zien.

    Deze bouwsteen kan jou en je leerlingen helpen om te herkennen dat er veel stappen zijn die je doorloopt wanneer je iets maakt.  Het is niet een lineair proces en sommige fases keren ook weer terug, dat maakt het persoonlijk. Ieder creatief proces is uniek.

    Lees hier het Essay

    Beschrijving van het creatief proces

    Bron: SLO, Kunst Centraal en Nirav Christophe (HKU)

    💎 De Creatieve Grondhouding

    Met Creatieve Grondhouding bedoelen we: een fysieke, mentale en creatieve ‘staat van zijn’, die een leerkracht in staat stelt om bewuste keuzes te maken over zijn handelen. Deze keuzes komen voort uit de verbale of non-verbale interactie tussen leerkracht en leerling op dat specifieke moment, en zorgen dat de leerling in een creatieve flow komt of blijft (SalomĂ© Nobel, 2019).

    Lees hier meer over de Creatieve Grondhouding.