De Dansers zet scholen letterlijk en figuurlijk in beweging. Samen met de partnerscholen creëren ze ruimte op school voor de ontwikkeling van creatief vermogen en aandacht voor het lijf.
De leerlingen bezoeken voorstellingen van De Dansers, in het theater of op school in de gymzaal. Zo’n voorstelling is het uitgangspunt van verschillende workshops, lessenreeksen of maaktrajecten. De leerlingen ontdekken zo meer over dans. Door zelf te dansen, maar ook door samen naar dans te kijken, erover te praten en ons door dans te laten verwonderen. Leerkrachten en vakdocenten vullen elkaar aan in het partnerschap waarbij ieder kan putten uit zijn eigen expertise. Samen zoeken we naar mogelijkheden waarbij kunsteducatie grip krijgt, impact heeft en beklijft. Wanneer er in een partnerschap een beroep wordt gedaan op expertise die wij niet in huis hebben (bijv. media of theater), dan zoeken we die op. Zo heeft De Dansers samenwerkingsprojecten met verschillende andere partners binnen het CVU netwerk.
Dansen betekent je energie en intuïtie laten stromen. Naar dans kijken betekent een emotioneel verhaal mee-maken met je eigen fantasie en belevingswereld. Aan een dansvoorstelling werken betekent vertrouwen, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en je kwetsbaar opstellen naar elkaar en je publiek. Dit is wat we delen met anderen – kinderen, jongeren en volwassenen – in onze educatie.
Als je danst, praat je met je lichaam. Zo communiceren wij. Zo maken wij een eigen kwartet binnen het stuk.
De leerlingen en De Dansers werken samen aan een voorstelling voor publiek op basis van een voorstelling en/of thematiek vanuit de school. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan opdrachten uit een echt repetitieproces en het zelf maken van bewegingsmateriaal. Zo ontstaat mede-eigenaarschap. In het project wisselen receptieve, actieve en reflectieve werkvormen elkaar af.
Het bezoeken van een voorstelling of überhaupt het kijken naar dans is een actief proces voor de leerling. Voor de oudere leerlingen (met name VO) roept dat vaak vragen op. We hebben een video gemaakt die je ter voorbereiding op het voorstellingsbezoek met de klas kunt bekijken, daardoor krijgt iedereen handvatten hoe te kijken naar een voorstelling.
Het is altijd zo fijn om voorstellingen te spelen voor leerlingen. Ze zijn onbevangen en ongefilterd en voor ons dus het perfecte publiek voor feedback. Na afloop associëren ze erop los, waardoor de spelers en ik ook weer tot nieuwe inzichten komen.
De afgelopen jaren heeft De Dansers in samenwerking met de leerkrachten
verschillende korte dansopdrachten ontwikkeld die een of meer stralen
van de diamant bevatten. Deze opdrachten zijn door de leerkracht in het
klaslokaal uit te voeren. Na een training is de hand-out met tekeningen
een goed geheugensteuntje om de opdrachten er zo weer bij te pakken. Zo
blijven we ook in de klas in beweging en ervaren leerlingen meer
verbinding tussen de verschillende lessen.
Sanne Wichman schreef een essay over het belang van de Diamantstraal Samenwerken: “Samenwerken is een belangrijk thema in ons werk, omdat dansen en dans maken een proces is dat je samen aan moet gaan. Een proces waarin je met elkaar deelt, meemaakt en waarin je je altijd verhoudt tot een ander.” Over het gevoel van verbondenheid, communicatie als samenwerking en Socialiseren in relatie tot de wereld lees je in het essay.
Ik wilde laten weten dat ik ontzettend blij ben met de voorstelling en de dansworkshop. Het was inspirerend. De kinderen werden uitgedaagd en het heeft naast bijzondere ervaringen tot mooie gesprekken geleid.