De MuziekRoute geeft muziekles aan álle leerlingen op álle basisscholen in de wijk Overvecht in Utrecht. Dat doen we met een bijzondere aanpak: creative music making richt zich op het ervaren van het plezier van samen muziekmaken, eigenaarschap van de leerlingen en het verwerven van creatieve competenties.
De MuziekRoute daagt kinderen uit om hun eigen muzikale verhaal te vertellen en zichzelf te laten horen en zien. De kinderen ervaren veiligheid, vrijheid, plezier en de kick van het samen muziek maken. Ze voelen zich verbonden, trots, gezien en gehoord. Ze leren dat aandacht, concentratie en doorzettingsvermogen belangrijk zijn om iets onder de knie te krijgen. Ze leren ook hoe goed het voelt om écht samen te werken aan een resultaat. De MuziekRoute werkt samen met het Rosa Ensemble en met de Brede School Overvecht.
De Muziekroute is partner van: CBS de Schakel, Johannes XX111, OBO Spoorzicht, Mattheusschool, OBO de Watertoren.
Gemotiveerde leerlingen kunnen na schooltijd muziekles volgen op hun instrument en hun kwaliteiten verder ontwikkelen. Tijdens de schoolvakanties kunnen leerlingen samenspelen in de MuziekRouteVakantieweek onder leiding van professionele musici. Twee keer per jaar laten de kinderen hun talenten zien tijdens een concert.
Iedereen improviseert op z’n eigen niveau, nooit te makkelijk, nooit te moeilijk en kan altijd trots zijn op het eigen resultaat.
Erzsi Ladage, observant cajonles door vakleerkracht Rachid vertelt: “Op basis van al eerder geoefende cajontechnieken en ritmes en breaks, werken de leerlingen tijdens de slagwerkles samen aan een muziekstuk. Twee aan twee verzinnen ze, al improviserend, hun eigen ritme. Aan het eind van de les klinkt het stuk als geheel, met intro, basisbeat, stiltes, de zojuist verzonnen ritmes en een eindbreak. Vooral tijdens het werken in duo’s, hoor je goed hoe vaardig één jongen met de cajon is: echt improviserend, elke keer anders, maar steeds strak getimed. Als het gaat om talent ontdekken is deze ‘prutstijd’, het zelfstandig experimenteren, onderzoeken en uitproberen, onontbeerlijk. De kaders, in dit geval de cajon, de speeltechniek en de groove, werken als houvast, maar niet als beperking. Iedereen improviseert op z’n eigen niveau, nooit te makkelijk, nooit te moeilijk en kan altijd trots zijn op het eigen resultaat. De verrassing van het klankbeeld dat ontstaat als alles samenkomt,is onbetaalbaar.”
De MuziekRoute werkt vanuit een verhaal dat klankbeelden oproept en uitdaagt tot het verzinnen van eigen teksten, klanken en beweging daarbij. Zo maakte een andere culturele partner, De Dansers, een dans bij de muziek van de MuziekRoute.
Wat was het geweldig tijdens de eindconcerten in TivoliVredenburg. De kinderen, aanwezige ouders en wij als leerkrachten hebben enorm genoten!! En we genieten nog na…. Zoiets vergeten ze hun hele leven niet.
OBO de Gagel uit Overvecht en creatief partner De Muziekroute werken al een aantal jaar nauw samen aan het verankeren van kunsteducatie in het onderwijs. Leerkracht Hubert Grachten (groep 5) vertelt met veel plezier over de samenwerking: ‘De Muziekroute geeft de kinderen een kans die wij hen als school nooit kunnen bieden.’ Lees het hele interview!