Het Cultuurknooppunt

Specialiteit van het Cultuurknooppunt is het maken en uitvoeren van projecten die naadloos aansluiten op de specifieke context van een school. Het woord ‘knooppunt’ verwijst naar de werkwijze; we verbinden cultuureducatie aan het bredere onderwijs. In het partnerschap ontwerpen we, in co-creatie met de school,  projecten die aansluiten bij de school, bijvoorbeeld bij de kernwaarden of actuele thema’s. We verbinden het cultuuronderwijs met andere leergebieden en sluiten aan bij thema’s waar de school mee komt.

Het Cultuurknooppunt werkt samen met:

St. Jan de Doper

St. Jan de Doper en het Cultuurknooppunt werken al langer samen en sinds 2021 ook binnen een partnerschap van Creatief Vermogen Utrecht. In het partnerschap staat de doorgaande lijn en het eigenaarschap van de leerling centraal. We werken aan creatief vermogen door procesmatig en onderzoekend te werk te gaan in verschillende kunst disciplines en dagen de leerlingen uit om hun eigen creatieve pad te bewandelen. 

Auris Rotsoord

Deze school biedt onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en/of auditieve problemen. Communiceren en persoonlijke ontwikkeling zijn heel belangrijk op deze school. Kunst en cultuur geven ruimte aan expressie en de eigenheid van elk kind want kinderen laten in creatieve situaties iets nieuws van zichzelf zien. Het geeft hen een nieuwe taal waarmee ze zich kunnen uitdrukken. In dit partnerschap geven we vorm aan deze creatieve ingang.

Nieuwsgierigheid

Elk schooljaar worden in onze partnerschappen schoolbreed verschillende cultuurprojecten gerealiseerd. Zo maken we op een van onze scholen ’teasers’, waardoor leerlingen zich oriënteren op hun mogelijkheden en daarna kiezen voor een kunstdiscipline en creatieve opdracht. We stimuleren leerlingen om hun talent te ontwikkelen en ook om nieuwe disciplines te onderzoeken en zo buiten hun comfortzone op onderzoek uit te gaan. Op een andere school bouwen de kinderen in 8 schooljaren aan hun podiumkunst vaardigheden en maken zij verschillende eigen producties. We zijn altijd op zoek naar de verbinding met andere leergebieden, zodat cultuureducatie bijdraagt aan betekenisvol leren. Ook het onderwijsteam is nieuwsgierig: we bouwen aan een creatief vermogend team en aan het verankeren van creatieve vaardigheden in het onderwijs.

Ieder kind op een voetstuk 

We zetten cultuureducatie in om de eigenheid van elk kind in het licht te zetten. Zo laten we kinderen ervaren dat iedereen anders is en andere talenten heeft. De vakdocenten zorgen ervoor dat het werk van de leerlingen opgetild wordt en grotere zeggingskracht krijgt, door zelf ook als maker naar de exposities en eindpresentaties te kijken en samen met de kinderen te co-creeren.

Creatief proces

Leerlingen gaan met kunstvakdocenten aan de slag, vaak met de eigen fascinatie of nieuwsgierigheid als vertrekpunt. Zo werken zij bijvoorbeeld vier weken aan een creatieve opdracht naar keuze en doorlopen daarin een creatief proces van oriënteren, onderzoeken, creëren en presenteren. Zij delen hun uitkomsten met andere klassen en zijn onderdeel van een multi-disciplinaire eindpresentatie waarin zij kijken naar elkaar. Kinderen leren op elkaar’s werk te reflecteren en over hun eigen creatieve proces te vertellen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Tijdens het project ‘Patronen’ maakte de beeldende kunstgroep een gemeenschappelijk kunstwerk van tegels. De kinderen ontwierpen hun eigen tegel en experimenteerden met het gebruik van terugkomende patronen. Het geheel werd nóg mooier toen het werk van twee klassen gecombineerd werd. Daarnaast ontwierpen de leerlingen individueel een ‘eindeloos’ patroon, Vanuit de podiumkunsten doken we in de wereld van ‘instant composition’ – bewegingsimprovisatie die ontstaat vanuit een groep spelers op de vloer die reageren op elkaar. Samen een beweeg-kunstwerk maken, dat elke keer weer anders wordt. We hebben ons laten inspireren door de patronen in de natuur.

En de door creativiteit van kinderen. Die verveelt nooit.

 

Werkbezoek PABO-studenten

Creatief Vermogen Utrecht en de Pabo werken samen. Derdejaars pabo-studenten nemen een kijkje nemen in de keuken van Creatief Vermogen Utrecht. Student Merel ging langs bij Cultuurknooppunt. In een interview vertelt ze er meer over.

Claire Paulich

Claire Paulich

Claire is artistiek leider van het Cultuurknooppunt en hoofd projectmaker voor het onderwijs. In de uitvoering neemt zij theater workshops voor haar rekening.Neem contact op met Claire Paulich via cultuurknooppunt@gmail.com.