Hoe werkt de Diamantslijper?

Bij elke creatieve opdracht -ongeacht discipline of lengte-  kun je de Diamantslijper inzetten. Het is aan te raden het werken met de kinddoelkaarten op te bouwen. Door eerst klassikaal een aantal kaartjes te behandelen en te bespreken, wordt voor iedereen helder wat de bedoeling is van het kaartje.

Je kunt bijvoorbeeld starten door leerlingen te laten kiezen uit 2 of 3 kinddoelkaarten die passen bij jouw opdracht, of er 2 voor de hele groep uit te kiezen. Hetzelfde geldt voor de reflectieopdrachten. Het kan natuurlijk gebeuren dat een leerling juist blokkeert door het kinddoelkaartje, of dat het toch niet past bij de opdracht of het proces van de leerling. Aarzel dan niet om het kaartje weer weg te leggen, eventueel een andere te gebruiken of even niets aan te bieden. De kinddoelen zijn bedoeld als hulpmiddel, uiteindelijk staat het creatief proces van de leerling centraal.

Basisopzet voor de leeftijden 6+, 8+, 10+

Stap 1: Jij geeft de creatieve opdracht(en).

Stap 2: De leerlingen hebben een kinddoelkaartje. Die nemen ze mee naar hun werkplek, of is zichtbaar op het digibord.

Stap 3: De leerlingen gaan met het doel in hun achterhoofd aan de slag bij de creatieve opdracht. Het kinddoel zorgt ervoor dat de leerlingen bewustere keuzes maken hoeze aan het werk gaan met de opdracht. Ze dagen zichzelf uit om buiten hun comfortzone te treden tijdens het creatief proces.

Stap 4: Jij begeleidt/vraagt/laat los/observeert en stimuleert waar nodig. Je hebt de handleiding bij de hand voor eventuele tips of ondersteuning.

Stap 5: Presentatie van hun werk (in duo’s/ kleine groepen/ voor de hele klas/ voor ouders/andere klas etc. alle variaties zijn mogelijk)

Stap 6: De leerlingen pakken een reflectiekaartje. Ze beantwoorden de vraag en verdiepen zo hun eigen proces.

Optie stap 7: Op een diamantvel kruisen de leerlingen aan welk doel ze gekozen hebben. Is het vel vol, dan vouwen ze hun eigen diamant en stoppen ze die in de kluis. Op naar een nieuwe diamant!

Basisopzet voor de leeftijd 4+

Voor deze jonge doelgroep is het belangrijk gestructureerd het werken met de Diamantslijper op te bouwen. Het is aan te raden om de kaartjes klassikaal te behandelen en te gebruiken.

Stap 1: Jij geeft een opdracht.

Stap 2: Je laat een kinddoel zien, bevraagt wat ze denken dat het betekent, en bespreekt het. Na een aantal keer kun je de leerlingen bijvoorbeeld zelf uit 2 kaartjes die klassikaal behandeld zijn, laten kiezen.

Stap 3: De leerlingen gaan met het kinddoel in hun achterhoofd aan de slag bij een creatieve opdracht. Het kinddoel zorgt ervoor dat de leerlingen bewustere keuzes maken hoeze aan het werk gaan met de opdracht. Ze dagen zichzelf uit om buiten hun comfortzone te treden tijdens het creatief proces.

Stap 4: Jij begeleidt/vraagt/laat los/observeert en stimuleert waar nodig. Je hebt de handleiding bij de hand voor eventuele tips of ondersteuning.

Stap 5: Presentatie van hun werk (in duo’s/ kleine groepen/ voor de hele klas/ voor ouders/andere klas etc. alle variaties zijn mogelijk).

Stap 6:Je reflecteert naar aanleiding van een reflectiekaartje dat jij hebt gekozen of aan de hand van een zelfverzonnen vraag. Dit kan klassikaal of 1 op 1 met een aantal leerlingen.

Optie stap 7: Op een diamantvel kruisen de leerlingen aan welk doel ze gekozen hebben. Is het vel vol, dan vouwen ze hun eigen diamant en stoppen die in de kluis. Op naar een nieuwe diamant!

Variaties:

Er zijn talloze variaties te bedenken hoe te werken met de kaartjes van de Diamantslijper. Zie de handleiding voor meer suggesties en verzin er gerust zelf zoveel je wilt.

Illustraties: Phi-Yen Phan & Jael Buys

Meer informatie:
Waaruit bestaat de Diamantslijper