TivoliVredenburg was Cmk2 en Cmk3 de penvoerder en de centrale aanvrager van het project. Het team bestaande uit Jephta Hermelink (projectleiding), Cas van Dijk, (projectmedewerker) Maaike van Woudenberg en Ilona Buyl (communicatie) was verantwoordelijk voor de projectorganisatie, financiën, planning, verantwoording, communicatie, monitoring en evaluatie. Ook was het team verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de creatief partnerschappen, de organisatie van trainingen en netwerkbijeenkomsten.
De HKU was kennispartner van CVU en had de taak om het gedachtegoed van CVU binnen de creatieve partnerschappen te monitoren. Jolanda Schouten, Cas van Dijk, Maria Hendriks en Salomé Nobel waren verantwoordelijk voor de innovatie van cultuuronderwijs, de inhoud van de deskundigheidsbevordering en de kennisdeling en hebben een actieve rol gespeeld bij het opzetten van samenwerkingen met docentenopleidingen.
Alle producten die ontwikkeld zijn door HKU zijn beschikbaar onder creative commons ‘Naamsvermelding 4.0 Internationaal’. Een uitzondering daarop vormt het essay “Handelen in het hier en nu” van Salomé Nobel dat beschikbaar is onder licensie CC-BY-SA 4.0.
In 2013 is de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), in de rol van kennispartner, samen met het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK), dat als penvoerder fungeerde, gestart met CVU. Voor die tijd werkte de stad Utrecht al binnen creatieve partnerschappen, waarbij een culturele instelling langdurig samenwerkte met een of meerdere basisscholen. Deze werkwijze heeft het team met Nelly van der Geest (onderzoeker en docent Master Kunsteducatie), Salomé Nobel (onderzoeker en docent theater) en Jolanda Schouten (onderzoeker en docent Beeldende kunst) met culturele partners verder uitgewerkt.
Er is gestart met het weven van een web. CVU bouwde een lerend netwerk waarin de kracht van kunst en onderwijs samenkwamen met als gezamenlijk doel: kinderen hun eigen creatieve vermogen in handen geven. Vanuit de “Why” vraag: wat is de gezamenlijke visie op kunsteducatie, is samengewerkt met culturele partner Kopa en is de visietool ‘DOT, derde boom rechts’ ontwikkeld.
Daarna kwam de What-vraag op tafel: wat bedoelen we precies met creatief vermogen? Samen met het netwerk is de theorie van de Diamant ontwikkeld, met diverse essays en filmpjes daaromheen.
Vervolgens kwam de focus op de How-vragen: Hoe ziet dat er dan uit in de klas? Hoe doe je dat nou als docent? Hoe veranker je dat? Hiervoor ontstond de tool de Diamantslijper, diverse essays en filmpjes en vervolgens de theorie over de Creatieve Grondhouding.
Inmiddels is CVU een non-hierarchische kluwe als een mycelium waarin met we elkaar in verbinding staan en kennis ontwikkelen én delen in een wederkerig proces tussen kunstenaars, leerkrachten en kinderen. In de klas, in het partnerschap en in het netwerk. HKU ondersteunde dit proces zodat de partners een podium kregen. Alle kennisontwikkeling in de vorm van essays, tools en andere gereedschappen zijn samen met de mensen van de creatieve partnerschappen, jong en oud, ontwikkeld. De regie van Creatief Vermogen Utrecht is steeds meer bij de culturele partners komen te liggen.