Projecten

Mijn Creatieve Stad is een multidisciplinair programma waarbij leerlingen van groep 8 van twee scholen elkaar ontmoeten en met culturele partners als creatieve makers aan de slag gaan. Hieronder lees je een aantal prachtige voorbeelden van Mijn Creatieve Stad.

St. Jan de Doper en de Johan de Wittschool

Het Cultuurknooppunt en Het Wilde Westen

 

Twee groepen 8 van de St. Jan de Doper en de Johan de Wittschool keken naar hun eigen wijk, leefomgeving en toekomst, én naar elkaar. De twee scholen, gelegen aan verschillende kanten van de stad (Oog in Al en Hoograven), volgden dezelfde lessen in theater en digitale storytelling. Gedurende de lessen maakten ze al digitaal kennis met elkaar door elkaars filmpjes te bekijken en hun eerste indrukken van elkaar te delen. Samen bouwden ze in het Spoorwegmuseum aan hun interactieve expositie genaamd ‘Volgende halte: de wereld in!’ waarbij ze zelf het publiek mochten rondleiden.

Kees Valkensteinschool en Pieterskerkhof

Co-Utrecht en Theaterschool

 

In het project ontmoeten de leerlingen elkaar door samen te dansen of theater te maken. De scholen ontmoeten elkaar eerst online om elkaar te leren kennen. Op de presentatiedag werkten de leerlingen van de twee scholen samen. Het gemaakte materiaal kwam samen in een voorstelling in de Bibliotheek Utrecht.

De Achtbaan en De School voor Jong Talent

De Vrijstaat met Villa Zapakara

 

Bij Creatief Vermogen Utrecht geloven we dat kunst en cultuur geen grenzen kennen. Daarom is Villa Zapakara (Paramaribo) onderdeel van het CVU-netwerk en heeft met de Vrijstaat (Utrecht) samengewerkt aan Mijn Creatieve Stad rondom het thema “Feest”, waarbij kinderen van de Utrechtse basisschool de Achtbaan en de School voor Jong Talent Suriname allebei hebben onderzocht hoe kinderen uit de verschillende landen feest vieren. De bijbehorende rituelen en tradities zijn uitgewisseld in een gezamenlijk feestblog en de creaties van de kinderen van allebei de basisscholen zijn gepresenteerd tijdens de feestelijke afsluiting van het project.

Deze samenwerking heeft niet alleen de horizon van de kinderen verbreed, maar heeft ook de banden tussen onze gemeenschappen versterkt. Het heeft ons laten zien dat kunst en cultuur een universele taal spreken die mensen van alle achtergronden verbindt.

Auris Rotsoord en de Prof. Kohnstamschool

Kopa en Cultuurknooppunt

 

Wat is nou spannender dan je allereerste dag op de middelbare school? Drie groepen 8 van Auris Rotsoord en de Prof. Kohnstammschool ontdekten hun superkrachten en bereidden zich voor op deze spannende stap onder begeleiding van Het Cultuurknooppunt en Kopa. De leerlingen presenteerden hun kunstwerken in de HKU Pastoe Fabriek. Weer een inspirerend voorbeeld van het project Mijn Creatieve Stad.

Marnixschool en Lucasschool

Het Wilde Westen met Click f1

 

De groepen 8 van de 2e Marnixschool en Lukasschool gingen allebei aan de slag met spoken word en digital storytelling en ontmoetten elkaar tijdens de presentatie in Het Wilde Westen. Op deze manier leren ze leeftijdsgenoten uit een andere wijk kennen, net voordat ze aan hun grote avontuur op de middelbare school beginnen en samen Utrechters in de stad worden.