Het netwerk Creatief Vermogen Utrecht komt meerdere keren per jaar bij elkaar om ervaringen en kennis te delen, te verdiepen en te ontwikkelen. Er zijn verschillende soorten bijeenkomsten waarbij we elkaar treffen.
De ontwikkelgroep onder leiding van Jolanda Schouten (HKU), bestaat uit vertegenwoordigers van culturele partners en scholen: Linda Rosink (Stichting Kopa), Miranda Kipping (Brede School Hoograven), Daphne de Bruin (De Vrijstaat), Rachid Khelifi (Muziekroute), Lydia Schröder (HU), Maria Hendriks & Cas van Dijk (HKU). De groep verzamelt vragen uit het veld, deelt de voortgang van de partnerschappen, stemt de programma’s met elkaar af en geeft input voor het maakonderzoek.
Onze belangrijkste bouwsteen in Creatief Vermogen Utrecht is werken van uit relatie en vriendschap. Vanuit vertrouwen, plezier en een veilige sfeer durf je uit te proberen en te experimenteren. En dat is waar creativiteit ontstaat. De Collegiale ontmoetingen zijn intieme bijeenkomsten waarin onze creatieve partners elkaar ontmoeten om te sparren, ervaringen uit te wisselen én te leren van en vooral met elkaar. Uit de Ontwikkelgroep komt soms een actueel onderwerp naar voren. Voor de nieuwe partners hebben we een aparte collegiale ontmoeting georganiseerd waarbij doorgewinterde partners de mensen van een nieuw partnerschap op weg helpen.
In de Makersdialogen van Creatief Vermogen Utrecht wordt er onderzocht hoe het creatief vermogen van kinderen op de scholen wordt gestimuleerd en wat we daarvan als netwerk kunnen leren. Een Makersdialoog is een methodische gespreksvorm tussen twee (onderwijs)makers, ontstaan vanuit het HKU Maakonderzoek. Binnen CVU wordt het Makersdialoog gevoerd tussen een maker uit het culturele veld en een maker uit het educatieve veld, met een begeleider die het gesprek modereert en een visueel notulist. De Makersdialoog kent altijd twee op elkaar volgende gesprekken, waarbij de makers van rol wisselen. Zo ervaren zij hoe het is om als maker bevraagd te worden én stappen ze zelf ook in de rol van de bevrager. Deelnemers leren elkaar hierbij kennen als makers en brengen hun werkprocessen onder woorden, zodat deze henzelf en anderen meer grip geven. Ze ontwikkelen meer bewustzijn over hoe zij en anderen samen kunnen werken en inspireren elkaar.
Lees hier meer over de Makersdialogen.
Jaarlijks vindt het directeurendiner plaats. Schooldirecteuren en directeuren van de culturele partners, aangevuld met ICC-ers, dineren samen, aan gemengde tafels. De opzet van het diner is thematisch.
Het netwerk Creatief Vermogen Utrecht heeft inmiddels twee conferenties georganiseerd. Telkens staan de actuele ontwikkelingen in het project centraal.
Parallel aan het op de scholen inbedden van het creatief vermogen, stimuleren we elkaar als partners om te schrijven, te spreken of via andere media te documenteren over creatief vermogen. Bekijk hier een overzicht van alle essays.